Sagan om Steneby: nu är utställningen i Nya Magasinet, Dals Långed på plats. Jag har producerat tillsammans med Olivia de Jong. Det är giraffen som står i mitten. Giraffen bygger på gamla stenebymodeller, men symboliserar också den förhöjda kapacitet att se långt bort som folkbildning och kultur kan ge, och också, kanske, den lite roliga kontrasten mellan udda kreatur och en halvgammal bruksort i granskogen. Hursomhelst: utställningen beskriver födelsen och utvecklingen för Stenebyskolan/ Steneby. Brukshistoria, landsbygdshistoria, hemslöjdshistoria, designhistoria, ekonomisk historia och historia i största allmänhet; här har slöjdåren och möbelsnickaren fått använda hela arsenaler av tekniker för att göra något såpass viktigt både lockande och näringsrikt. Bland annat plywoodslöjd, text i lagom doser, ljud, bild, mönstertryck och kolteckning.
Min giraffgula vår
Gamla stenebymöbler. Textiltryck av Olivia. Vändbara plywoodprintar med arkivbilder. Video med gamla filmer.
Ljudkollage som jag klippt ihop av intervjuer och missljud i verkstadsmiljö. Samt spel på halmstrån!
I mitten Klas Utter, en av de fantastiska 80-åringar jag hade nöjet att få intervjua. Hans minnen av rektor Borglund består bland annat av en hård handflata över örat, och upplevelsen av hur fenomenalt säker samma hand var när det gällde teckning. I bakgrunden Olivias kolteckning av 20-talets bruksarbetare, alltså själva underlaget till den nya verksamhet som kom till orten i och med hantverksskolans födelse. Frälsa en deppig bruksort med naiva figurer i trä och halm? Går det? Ja, tydligen.
All denna komplexa historia har lett fram till en hel del kul i vår egen samtid. Exempel på detta visas genom några små reportage som jag och fotograf Martin Gustavsson gjort på uppdrag av Mötesplats Steneby. Grafisk form: Åsa Carlsson.
Och för min del började alltihop med denna skiss.
Några sekunder...
...av videon Brand A, som kommer att visas på Real to Reel, Picturehouse Central, London den 5 maj. Videon är i sin helhet typ 4 minuter.
Behind the scenes in the Folklore Factory
Pre-painting and paper work in the Folklore Factory. My studio is the room where the woodcarving happens, where the music happens and where the video happens. Sometimes all in the same day, in a chaotic, beautiful mix.
Projektet Folklore Stories kan verka urarta i en One Man Autistic Show, men jag intalar mig att det ändå kan leda en bit på vägen i sökandet efter nya vägar för slöjd och folkkonst. Ett steg måste helt enkelt tas för att komma vidare nu. Ett stort steg för hela mänskligheten?